امتیازات نام الله بر سایر نام های خدا
مرحوم کفعمی در مصباح ده امتیاز برای لفظ جلاله الله بیان کرده و می فرماید:« این اسم شریف به چند دلیل از دیگر اسماء حُسنی ممتاز است:
1. الله مشهورترین اسماء الهی است.
2. جایگاهش در قرآن در بالاترین مرتبه است.
3. جایگاهش در دعا در بالاترین مرتبه است.
4. بر دیگر اسماء مقدم است.
5.کلمه اخلاص (لا اله الا الله) به آن اختصاص دارد.
6. شهادت به توحید فقط به وسیله ی آن واقع می شود، بنابراین قول به أشهد ان لا اله الا الله در شهادت به توحید پذیرفته می شود، به خلاف أشهد ان لا اله الا الرازق
7.این اسم بر ذات مقدس خداوند که موصوف به همه ی کمالات است دلالت می کند و بقیه ی اسماء الهی فقط بر یک معنا دلالت دارد، مثل قادر که فقط بر قدرت الهی و عالم که فقط بر علم الهی دلالت دارد.
8. الله اسمی غیر صفت است. بنابراین صفت برای اسماء دیگر واقع نمی شود، به خلاف اسماء دیگر که صفت واقع می شوند برای الله
9. همه ی اسماء حسنی بر این اسم نامیده می شوند ولکن «الله» به آنها نامیده نمی شود، پس گفته نمی شود که الله اسمی از اسماء صبور و یا رحیم یا شکور است اما گفته می شود که صبور اسمی از اسماء الله است. حال که اینها را شناختی، بدان که گفته می شود که این اسم مبارک مقدس، اسم اعظم است.
مصباح، کفعمی، ص315.
شعر معروف لَبید از شعرای عصرجاهلیت
لَبید بن ابی ربیعة بن مالک شعر معروفی دارد که محتوایش آن است که هیج مؤثری در عالم هستی به غیر از الله نیست و هرچیزی به غیر از خدا فانی شدنی است . واین در واقع اشاره به یکی از مراتب توحید است که به نام توحید افعالی در علم کلام و... ذکرشده است و کلمه لاحَولَ و لاقُوّه إلاَّ بِالله نیز ناظر به توحید افعالی می باشد.توحید مراتبی دارد که عبارتند از:1-توحید در ذات 2- توحید در صفات 3- توحید در افعال 4-توحید در عبادت که هرکدام از آنها در علم کلام مورد بحث قرار گرفته وتبیین شده است.
پیامبر اسلام ص نیم مصرع اول(أَلَا کُلُّ شَیْءٍ مَا خَلَا اللَّهَ بَاطِلٌ) از شعر لَبید را خواند وبعد فرمود:
أَصْدَقُ کَلِمَةٍ قَالَتْهَا الْعَرَبُ کَلِمَةُ لَبِیدٍ»
صادق ترین شعری که عرب جاهلی سروده است، شعر وسخن لَبید است.
بیت کامل شعر لَبید چنین است:
أَلَا کُلُّ شَیْءٍ مَا خَلَا اللَّهَ بَاطِلٌ ** وَ کُلُ نَعِیمٍ لَا مَحَالَةَ زَائِلٌ
هر چیزی غیر الله باطل است(یعنی مؤثر حقیقی نیست) و هر نعمتی به ناچار از بین رفتنی و فانی است.
بحارالانوار، العلامه المجلسی، ج67، ص295.
{عرفاء وحُکماء نیز اصطلاحی دارند مبنی براینکه : لامؤثّر فی الوجود الالله یعنی هیج مؤثر حقیقی در عالم هستی به غیر از الله وجود ندارد.}
«لَبید بن أبی رَبیعة عامری» بعد از اینکه به اسلام گروید در کوفه استقرار یافت، وتقریباً در پایان عهد معاویه در (660 میلادی) در عمر 157 سالگی فوت کرد، چنانکه مورخ «ابن قُتَیبة» نوشتهاست. یا اینکه در عمر 145 سالگی فوت کردهاست که در کتاب الأغانی آمدهاست. «لبید» 90 سال از عمر خود در عصر جاهلیت، وباقی مانده را در اسلام سپری کرده است
تنظیم متن : توسط سید اصغر سعادت میرقدیم
آهی کشم زدل که کاش توبودی کنارمن+استادسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج
هرمَسئولی که بمردم خدمت نکندبایدتوی دَهَنش مُوش مُرده گذاشت
برو شیخا به فکر خویشتن باش !!+وبلاگ حکیم عسکری گیلانی
آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+تبلیغ
سایت ماه اسکین طراح قالب وبلاگ رایگان با امکانات عالی