علامه طباطبایی(ره) جریان علم و عقل را احیا کردند

   حضرت آیة‌الله جوادی آملی گفتند: همایش علامه طباطبایی را می‌توان همایش احیای علوم نامید، ایشان احیاگر عقل و علم در اسلام هستند که جریان علم‌گرایی و عقل‌گرایی در اسلام را احیا کردند.


 

حضرت آیة‌الله جوادی آملی گفتند: همایش علامه طباطبایی را می‌توان همایش احیای علوم نامید، ایشان احیاگر عقل و علم در اسلام هستند که جریان علم‌گرایی و عقل‌گرایی در اسلام را احیا کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار اعضای برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، صاحب تفسیر گران‌سنگ المیزان، اظهار داشتند: درباره جامعیت علامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه سخنان بسیار زیادی عنوان شده است که همین جامعیت، باعث ماندگاری‌ ایشان شده است.

ایشان افزودند: این ماندگاری به دلیل همان صبغه الهی و خاصیت بقیةاللهی است که باعث می‌شود علمایی که علم آن‌ها ‌با عمل و حکمتشان در مسیر خدا باشد در شمار انبیا و اولیای الهی قرار ‌گیرند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: شرط بقا، عمل به تعهدات الهی است که بر عهده ماست. اگر عالمی تعهدات الهی را عمل کند، به بقیةاللهی خواهد رسید که هم حامل دین الهی است و هم وجودش ماندگار خواهد شد. علامه طباطبایی نیز از جمله علمایی بود که به این تعهدات کاملاً عمل کرد.

ایشان عنوان کردند: اسلام به دنبال فقرزدایی است نه فقیرزدایی، ما به دنبال این هستیم که دیگر فقری وجود نداشته باشد و اگر حمایتی از فقیر می‌کنیم یک کار عاطفی است. علامه طباطبایی نیز همین گفتار امام علی(ع) را پیش روی خود داشتند.

حضرت آیة‌الله جوادی آملی گفتند: همایش علامه طباطبایی را می‌توان همایش احیای علوم نامید، زیرا کاری که ایشان کردند احیای عقل و علم در اسلام است. در خلاف غزالی که علی‌رغم این‌که خود را احیاگر علوم می‌دانست و در حقیقت عقل را در حرکت اسلامی متوقف کرد، علامه طباطبایی دقیقاً احیاگر این جریان علم‌گرایی و عقل‌گرایی در اسلام بود.

این مرجع تقلید با اشاره به جامعیت علامه طباطبایی(ره) در علوم و رشته‌های مختلف، ادامه دادند: ایشان دروس بسیاری را نزد بزرگان علوم مختلف آموختند، ولی آنان که اساتید ایشان را می‌شناختند، می‌گفتند که ایشان آنچه بیان می‌کند از خودش است؛ یعنی تلاشی عظیم برای شکافتن حوزه‌های معرفتی جدید که مخصوص افراد بزرگ است، انجام دادند.

ایشان علامه طباطبایی را با قرآن ممزوج دانستند و بیان کردند: مرحوم علامه در حوزه‌های معرفتی اسراری را می‌دانستند که کسی نمی‌دانست، ممزوج بودن با قرآن و اهل‌بیت(ع) در رفتار ایشان مشخص بود. در حوزه عرفان عملی و نظری هم پیشگام بودند.

حضرت آیة‌الله جوادی آملی با اشاره به مجاهدات علامه طباطبایی در عرضه‌های علمی و نگارش کتاب‌های وزینی مانند اصول فلسفه و روش رئالیسم و تفسیر المیزان، گفتند: کسی که سرشتش عقلانی است، در مقام تعبد نیز به کمال می‌رسد، زیرا عقل وقتی کامل شود، می‌فهمد که در تعهد نیز باید کامل بود. علامه نیز با این سرشت عقلانی دریافتند که هیچ راهی جز محبت اهل‌بیت(ع) برای رسیدن به خدا وجود ندارد.

 

http://www.ofoghhawzah.com/news/hawzahqom_11286/344799/    هفته نامه افق حوزه