به نام خدا

آدم های تنگ نظر ونفهم

بعضی از آدم ها اگر بتوانیم نام آدمی بر آنها بگذاریم  به جهت کج اندیشی ونفهمی و بد طینتی وحسادت  همیشه دنبال نقاط ضعف وبدی افراد می گردند ویا اینکه عیب وبدی ونقص و...برای افراد درست می کنند وچه بسا به جهت حقد وکینه و حسادت و تنگ نظری ونفهمی ، صد خوبی فرد  وافراد را نادیده می گیرند و همچون مگس های هرزه  در پی پلشتی ها وزشتی ها می باشند. این دسته از افراد متاسفانه در هر زمان وبه هر لباسی هم ظهور دارند وبا اینکه بهره ای ازخرد و اندیشه و علم ومعرفت وادب و فضل وتقوی برخوردارنیستند  چه بسا خود را عاقل ودانا وپرهیزگار و...  می دانند. بزرگان علم وادب و تقوی  از اینگونه افراد رنج های فراوان دیده اند و گاهی هم به تناسب در برخی از کتاب ها و آثارشان از دست این  ناهلان ونفهم ها  بسیار نالیده اند. سیره بزرگان ما به تأسی وپیروی از قرآن کریم وسیره اهل بیت علیهم السلام  عبور کریمانه از کنار بی ادبی ونفهمی نااهلان است ودر قرآن کریم هم چنین آمده است:

وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا بندگان خدای رحمان کسانی هستند که متواضعانه بر روی زمین راه می روند  وهر گاه که مردم نادان ونفهم ونااهل  به آن ها خطاب ورفتار جاهلانه کنند با سلام وداع به آنها  پاسخ می گویند ». (فرقان- 63). (سلام بر دو قسم است:1-سلام تحیّت و خیر وسلامتی  2- سلام وداع و جدایی

در این آیه شریفه اشاره شده که بندگان متواضع خداوند در برابر رفتار وگفتار نادانان ونااهلان ، سلام وداع به آنان می کنند وبا سِلم وسلامت که حاکی از بزرگواری است از رفتار زشتشان می گذرند وعبور می کنند.

و باز در سوره فرقان آیه 72 چنین آمده است:


وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا


و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند ( و در مجالس باطل شرکت نمی کنند ) و هنگامی که با لغو و بیهودگی برخورد کنند ، بزرگوارانه از آن می گذرند.

 

چه بخواهیم وچه نخواهیم  هر جا که باشیم در طول زندگی  با آدم های نفهم وکج اندیش وحسود و.. مواجه خواهیم شد لذا بهترین راه برای برخورد با  این طیف از اشخاص ، بی توجهی وعدم اعتناء به رفتار وگفتار بی ادبانه آنها است. یعنی اگر او دشنام وناسزا گفت وبی ادبی کرد ما نباید دشنام وناسزا بگوییم وخدای ناکرده بی ادبی کنیم. البته ترسیم هویت وشخصیت آدم های نفهم و کج اندیش وحسود به نحو عالمانه لازم است تا دیگران مطلع گردند.

در آخرتوجه شما رو جلب می کنم به  اشعاری از سعدی شیرین سخن  که خود او بارها وبارها  مورد بی مهری نفهم ها ونااهلان قرار گرفت:

توانم آنکه نیازارم اندرون کسی  

حسود را چه کنم کو زخود به رنج درست

بمیر تابرهی ای حسود کاین رنجی است   

  که از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست

     سعدی

**  هنر به چشم عداوت بزرگتر عیب است    

گل است سعدی و در چشم دشمنان خار است


سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

نهم فروردین 1394

در پاسخ به نفهمی یک نفهم وحسود